søndag 7. desember 2014

Christmas candy – Fudge.

 

DSCF2281

DSCF2278

Ble stor etterspørsel etter oppskrift på disse karamell fudge’ne når jeg postet de på instagram. De koseligste gavene er hjemmelaget spør du meg. Disse er perfekte å gi bort til de du vet er glad i litt søtt.

Du trenger:

700g sukker – 125g usaltet smør – 3ss sirup – 1,2 dl lettmelk – 200g søt kondensertmelk (finnes på eurospar) – 2 ts vaniljepasta (ev. frøene fra to vaniljestenger. Jeg brukte sistnevnte) og 1 klype salt.

Ha alle ingrediensene utenom vaniljen i en gryte og varm opp til sukkeret har smeltet. Ca 10-15 min. Øk varmen og kok karamellen til den får en fin og gylden farge. Har du termometer skal den nå 120 grader. Vi hadde ikke, og det gikk helt fint. Rør hele tiden.

Ta gryten av komfyren og rør inn vaniljen. Er nok en fordel med vaniljepasta, men det gikk greit med frøene også.

Ha fudgen over i mikseren og visp til den er matt og tykk. Den skal henge igjen i vispen når den går rundt.

Hell den over i ei  lita langpanne dekket med bakepapir. La stå kjølig i 2-3 timer, eller over natten.

Skjær i terninger og nyt!!

Vi syns den ble veldig søt, så på neste runde tror jeg vi prøver 500g sukker.

Lykke til!

 

Source: passion4vintage.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I love comments!

Instagram: @ahaugum

www.lookbook.no

LOOKBOOK.nu: collective fashion consciousness.